A racionalidade do votante rural

Luis Barreiro Castro
Resumo

Analízanse, desde o punto de vista da elección racional, os posibles cursos de decisión aos que se enfronta un votante rural e un urbano cando actúan movidos exclusivamente polo seu propio interese. Para iso, en primeiro lugar, diferénciase entre o que se denominou o elector e o cliente. O primeiro actuaría movido por ofertas programáticas, mentres que o segundo o faría por ofertas de carácter particular. En segundo lugar, recórrese á teoría de xogos para intentar comprender as condicións que favorecen a transformación do elector en cliente. Por último, analízase se a situación estratéxica á que se enfronta un votante é a mesma no medio rural que no urbano.

Detalles do artigo

Citas

Aguado, J.C. e De las Heras, D. 2012. «Cooperación en los dilemas sociales», en Revista Internacional de Ciencias Sociales, 1(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v1.1220.

Barreiro, L. 2021. «La influencia del poder local en el comportamiento electoral. El caso de Galicia (2000-2020)», en Revista Administración & Cidadanía (EGAP), 16(2): 281-294. https://doi.org/10.36402/ac.v16i2.4853.

Barreiro, L. 2022. «El hábitat rural como medio facilitador del clientelismo. El caso de la provincia de Ourense (2000-2020)», en RIPS: Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 21(1). https://doi.org/10.15304/rips.21.1.7982.

Barreiro, L. e González, J.J. 2021. «El tamaño importa. Estudio comparado del efecto del hábitat sobre el voto», ponencia presentada en el Curso de Verano: Retos demográficos y políticas públicas para la España despoblada, A Coruña, 16-18 de setembro, Universidade Internacional Menéndez Pelayo.

Boix, C. e Riba, C. 2000. «Las bases sociales y políticas de la abstención en las elecciones generales españolas: recursos individuales, movilización estratégica e instituciones electorales», en Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 90: 95-130. https://doi.org/10.2307/40184253.

Corzo, S. 2002a. «El clientelismo político como intercambio», en Institut de Ciències Politiques i Socials, 206.

Corzo, S. 2002b. El clientelismo político. El Plan de Empleo Rural Andalucía: un estudio de caso. Granada: Universidade de Granada.

Downs, A. 1971. Teoría Económica de la Democracia. Madrid: Aguilar.

González, J.J. 2021. «La irrupción política de la España despoblada», en El Mundo, 08/10/21. Dispoñible en: https://www.elmundo.es/opinion/2021/10/08/615c146afdddffa6808b4605.html.

Hardin, G. 1968. «The Tragedy of the Commons», en Science, 162: 1243-1248. http://dx.doi.org/10.1126/science.162.3859.1243.

Kitschelt, H. 2000. «Linkages between citizens and politicians in democratic polities», en Comparative political studies, 33(6-7): 845-879. https://doi.org/10.1177/001041400003300607.

Linares, F. 2007. «El problema de la emergencia de normas sociales en la acción colectiva», en Revista Internacional de Sociología, 65(46): 131-160.

Máiz, R. 2003. «Jama, caleta y camello: la corrupción como mecanismo de autorrefuerzo del clientelismo político», en Revista Mexicana de Sociología, 65(1): 3-39. https://doi.org/10.2307/3541514.

Nash, J. 1951. «Non-cooperative games», en Annals of mathematics, 54(2): 286-295.

Oliver, P.E. 1980. «Rewards and punishments as selective incentives for collective action: theoretical investigations», en American Journal of Sociology, 85: 1356-1375. https://doi.org/10.1086/227168.

Oliver, P.E. e Marwell, G. 1988. «The paradox of group size in collective action: a theory of the critical mass. II.», en American Sociological Review, 53: 1-8. https://doi.org/10.2307/2095728.

Olson, M. 1992. La Lógica de la Acción de Colectiva. México: Limusa, Grupo Noriega Editores.

Pantín, J.M. e Rama, J. 2018. «Inframunicipalismo y clientelismo. Aproximaciones al fenómeno desde sus prácticas asociadas», en Opinião Pública, 24(3): 596-621.

Poundstone, W. 1995. El dilema del prisionero: John von Neumann, la teoría de juegos y la bomba. Madrid: Alianza (Traducción de D. Manzanares Fourcade)

Riker, W.H. e Brams S.J. 1973. «The paradox of vote trading», en The American Political Science Review, 67(4): 1235-1247. https://doi.org/10.2307/1956545.

Riker, W.H. e Ordeshook, P.C. 1968. «A Theory of the Calculus of Voting», en The American political science review, 62(1): 25-42. https://doi.org/10.1017/s000305540011562x.

Schröter, B. 2010. «Clientelismo político: ¿existe el fantasma y cómo se viste?», en Revista mexicana de sociología, 72(1): 141-175.

Stokes, S.C. 2011. Political Clientelism. Oxford: Oxford Handbooks Online. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199604456.013.0031.

Stokes, S.C., Dunning, T., Nazareno, M. e Brusco, V. 2013. Brokers, voters, and clientelism: The puzzle of distributive politics. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9781107324909.

Trujillo, J.M. e Ortega, C. 2015. «Tipo de hábitat y comportamiento electoral: Un estudio ecológico del voto socialista en el medio rural-urbano andaluz, 1999-2012», en Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 152: 143-166.

Palabras chave:
Clientelismo, comportamento electoral, elección racional, medio rural, teoría de xogos, Clientelismo, elección racional, medio rural, teoría de xogos