Belgian federalism: self-government, fragmentation and stability. Internal balance in unstable environments

Daniel Casal Oubiña
Abstract

The configuration of federalism in Belgium has meant the institutionalization of a model whose hallmarks are the fragmentation and instability of its different powers. The paper analyzes how the management of plurality has been developed in a differentiated way at the regional and community levels of the country, building environments that, presenting fragmentation indicators very parallel to the federal ones, have higher levels of government stability measured through the study of three elements. : the rotation of the political families in the different ministerial teams, the external stability of the cabinets and the internal cohesion determined through the construction of the Government Stability Index.

Article Details

References

Abal, J.M., Eberhardt, M.L. e Ariza, A. 2021. «Presidentes y Gabinetes en Argentina (1862-1930): la estabilidad en la mira», en Ciencia Política 16(32): 223-261. https://doi.org/10.15446/cp.v16n32.9888.

Alcántara, M. 1995. Gobernabilidad, crisis y cambio: elementos para el estudio de la gobernabilidad de los sistemas políticos en épocas de crisis y cambio. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Aragón, M. 1994. «Información Parlamentaria y Función de Control», en VV. AA., Instrumentos de Información de las Cámaras Parlamentarias. Madrid: Centro de Estudos Políticos e Constitucionais.

Biscaretti di Ruffia, P. 1965. Derecho Constitucional. Madrid: Tecnos.

Blondel, J. 1968. «Party systems and patterns of government in western democracies», en Canadian Journal of Political Science, 1(2): 180-203.

Carro Fernández-Valmayor, J.L. 1980. «La Potestad Reglamentaria del Gobierno y la Constitución», en Documentación Administrativa, 87: 161-204.

Casal, D. 2016. Los Juegos Olímpicos como Herramienta de Configuración de Regímenes Urbanos. Barcelona 1992 como estudio de caso. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Cueto, C. 2009. «Federalismo y democracia consociacional en la política belga», en Teoría y Realidad Constitucional, 24: 545-563. https://doi.org/10.5944/trc.24.2009.6880.

Cuocolo, F. 1983. Instituzioni di Diritto Pubblico. Milán: Giuffre.

Dandoy, R. 2011. Les Partis Politiques en Belgique. Bruselas: Université de Bruxelles.

Delpeere, F. 1993. «El federalismo belga», en Anuario de Derecho Constitucional y Parlamentario, 5: 91-102.

Deschouwer, K. e Reuchamps, M. 2013. «The belgian federation at the crossroad», en Regional and Federal Studies, 23(3): 261-270.

De Winter, L. 2010. «Federalismo y la sostenibilidad de Bélgica», en I Observatorio: Novedades del Federalismo en Europa. Zaragoza: Fundación Manuel Giménez Abad de Estudios Parlamentarios y del Estado Autonómico.

Duquesnoy, M. 2011. «Bélgica, el país que se gobierna sin gobierno», en Espacio Regional, 2(8): 77-98.

Elazar, D.J. 1987. Exploring Federalism. Alabama: University of Alabama Press.

Ertl, K.H. 1997. Gebiets- und Bevölkerungsverluste des Deutschen Reiches und Deutsch-Österreichs nach dem Jahre 1918. Stuttgart: Deutsche Verlagsgesellschaft.

Fernández Esquer, C. 2020. «El sistema electoral de Bélgica y sus reformas electorales», en Teoría y Realidad Constitucional, 45: 503-532.

Fitzmaurice, J. 1983. The politics of Belgium. Crisis and compromise in a plural society. Londres: C. Hurts.

Frognier, A.P. 1988. «The mixed nature of belgium cabinets: between majority rule and consociationalism», en European Journal of Political Research, 16: 207-228.

García de Enterría, E. 1998. Legislación Delegada, Potestad Reglamentaria y Control Judicial. Cizur Menor: Aranzadi.

García Morillo, J. 1991. «Mitos y Realidades del Parlamentarismo», en Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 9: 115-144.

Gassner, M. e Lentzen, E. 1992. Les Assemblées Législatives: Simulation de leur Composition aprés la Reforme Projectée. Bruxelas: CRISP.

Guerrera Roig, M. 1986. «El pluralismo lingüístico en Bélgica», en Revista de Estudios Políticos, 54: 189-203.

Hobsbawn, E. 2000. «Los nuevos nacionalismos», en Revista de Pensamiento Contemporáneo, 2: 29-34.

Keating, M. 2007. «La integración europea y la cuestión de las nacionalidades», en Revista Española de Ciencia Política, 16: 9-35.

Laakso, M. e Taagepera, R. 1979. «Effective Number of Parties: A Measure with Application to West Europe», en Comparative Political Studies, 12: 3-27.

Lijphart, A. 2016. Modelos de Democracia. Formas de gobierno y resultados en 36 países. Barcelona: Ariel.

López, E. e Casal, D. 2015. «Las capitales federales de Europa», en Revista Parlamentaria de la Asamblea de Madrid, 133: 140-165.

Maarten, T.J. 2001. «Leveled domestic politics. Comparing institutional reform and ethnonational conflicts in Canada and Belgium 1969-1980», en Res Pública, 1: 37-58. https://doi.org/10.21825/rp.v43i1.18511.

Mastromarino, A. 2015. «Modificaciones constitucionales en Bélgica. La Siexième Réforme de l’Etat: un proceso en marcha», en Revista D’estudis Autonòmics i Federals, 22: 64-93.

Méndez Lago, M. 1995. «El sistema de partidos belga: caracterización y evolución 1958-1991», en Revista de Estudios Políticos, 89: 313-344.

Porras Nadales, A. 1981. «Las Preguntas Escritas en la Práctica Parlamentaria Española», en Revista de Estudios Políticos, 19: 107-133.

Rooney, W. 1981. «Profil du Combattant de 1830», en Revue Belge d’Histoire Contemporaine, 12: 480-512.

Rowies, L. 1977. «Les Parties Politiques en Belgique», en Dossier du CRISP, 10.

Sánchez Medero, G. e Sánchez Medero, R. 2014. «El Sistema Político y sus elementos», en G. Sánchez Medero y R. Sánchez Medero (coords.), Sistemas Políticos de Europa. Valencia: Tirant lo Blanc.

Schlosem, J.C. 1995. «La nueva Constitución belga», en Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 20: 61-104.

Tomás, M. 2005. Bèlgica: Els efectes del procés de federalització sobre el govern local (Col-lecció Mon Local, 7). Barcelona: ICPS.

White, E. 1992. «Belgian federalism: towards complexity and asymmetry», en West European Politics, 15(4): 95-117.

Keywords:
Federalism, Subnational Political Systems, Self-Government, Parliamentary Fragmentation, Goverment Stability