España dispón desde o 4 de agosto de 1983 dun Real Decreto sobre Ordenación Xeral de Precedencias sobre o que os profesionais da organización mantemos posturas atopadas sobre a súa posible validación actual ou a súa posible actualización. Para uns esta norma, válida obviamente no seu momento, expón hoxe numerosos problemas de aplicación por canto que non contempla a nova realidade política española, desenvolvida desde o ano 1983. Desde entón consolidáronse as comunidades autónomas onde proliferaron numerosos cargos que contan hoxe cun peso específico relevante e que en cambio non teñen cabida no noso ordenamento oficial.
A falta de actualización desta norma que por exemplo contempla aos cónsules e en cambio ignora aos deputados autonómicos por citar un caso sinxelo, propiciou que en España moitos gobernos autonómicos establecesen por decreto precedencias propias para os cargos que exercen nas súas comunidades e que non foron realizados en consonancia co espírito do Real Decreto, polo que orixinan problemas na súa aplicación, cando non apuntan contradicións que provocan enfrontamentos institucionais.
Foi unha constante que en moitos dos congresos e encontros este tema saíse ao escenario dos debates, pero en moi poucas ocasións co tempo necesario, nin a preparación adecuada. Por outra banda, desde Protocolo do Estado fixéronse en numerosos congresos numerosas referencias á necesidade de actualizar o documento, pero no momento político óptimo.
Por unhas e por outras razóns, o Real Decreto vai camiño dos 30 anos de existencia. Quedouse só como un documento de referencia, pois na España real, nin as máis altas institucións poden cumprir cos preceptos que estipulan esta normativa. Nunha situación así é necesario que polo menos se abra un serio debate que poida achegar unhas conclusións prácticas que poidan axudar en dúas frontes:
1. Trasladar á Administración o conxunto das reflexións que poidan realizarse, no ánimo de contribuír a un mellor estudo da cuestión.
2. Unificar criterios entre os profesionais sobre a interpretación actualizada que pode facerse das precedencias en España, en base ao Real Decreto 2099/83 e outros posteriores que o modifican e a existencia de representantes tanto institucionais como da sociedade civil que contan cun peso específico relevante e que se entende deban ser tidas en conta.
SANTIAGO |